سفارش تبلیغ
صبا ویژن






جوان ایرانی

ضمن عذرخواهی از تأخیر و تبریک سال نو


درادامه بحث و برای یافتن راه حل باید توجه داشته باشیم که:

آنچه دشمنان اسلام و انقلاب پس از ناکامی در هشت سال جنگ تحمیلی بدان روی آوردند، جنگی دیگر است که سلاح آن فرهنگ است. یعنی با فرهنگ آمدند به میدان. فرهنگ در مقابل فرهنگ.

پس در ابتدا باید تعریف دقیقی از فرهنگ داشته باشیم:

فرهنگ هر ملت در بیان عام سنت ها، رسوم و آداب یک ملت است که ریشه از عقاید و تفکرات آن ملت دارد.
بعبارت دیگر فرهنگ یک ملت را می توان عقیده، فکر و باور یک ملت دانست.

 مقام معظم رهبری:
فرهنگ به معنای خاص برای یک ملت، عبارت از ذهنیات، اندیشه‏ها، ایمان‏ها، باورها، سنت‏ها، آداب و ذخیره‏های فکری و ذهنی است

پس آنچه در این جنگ مورد هجمه قرار گرفته، فکر است و اندیشه و عقیده و باور یک ملت که خود، منشا سنت ها و رسوم است.

لذا برای مقابله با این تهاجم باید از تفکر و اندیشه ها محافظت کرد.  حال چگونه باید از یک فکر محافظت کرد؟
آنچه باعث حفظ یک تفکر شده  و آن را در مقابله هجمه ها حفظ می کند شناساندن و ترویج آن تفکر است در بین افراد جامعه. هرچه بیشتر در جامعه نفوذ داشته باشد در مقابل هجمه ها محفوظ تر است. پس باید جوانان را با این تفکرات آشنا کرد.  
 همانطور که رهبری در بیان راه مقابله با تهاجم فرهنگی چنین فرمودند:

تنها راه درمان نسل جوان ما یک چیز است و بس. اینکه جوانان را با مکتب محمد و آل محمد(صلی الله علیه و آله) آشنا کنیم.

یعنی باید روی فکر جوان کار کرد. آنچه بیش از بسیج اهمیت دارد تفکر بسیجی است. در واقع چنین می توان گفت که بسیج بدون تفکر بسیجی می شود ابزاری در جهت منافع دشمتان، یعنی خود می شود ضد بسیج. خود می شود تهاجم فرهنگی. خود می شود فقر علمی. خود می شود تحریم و قطعنامه و حتی بدتر از اینها... ، خود می رود به جنگ با اسلام
اگر تفکر بسیجی در جامعه فراگیر شود، این می شود که هرکس خود را صاحب خانه و دارای مسئولیت میداند. آینده و حال کشور برایش مهم است. نسبت به وقایع بی اهمیت وبی تفاوت نیست. و چینین می شود:

مقام معظم رهبری:
اگر تفکر بسیجی بر این مملکت طنین انداز بشود، کشور از آسیب‌ها و خطرات مصون میماند، وگرنه ما بایستی هر لحظه منتظر خطر باشیم.

پس جوان، بخصوص جوان بسیجی باید بداند که مهمان نیست، صاحب خانه است. آن هم نه فقط این خانه. خود را صاحب خانه اسلام بداند. بداند که در کوچکترین مسائل او مسئول است و مهمترین نقش و وظیفه را دارد. باید در همه میدان ها حضور داشته باشد. هر کجا می تواند، نقش ایفا کند. هر کجا به او نیاز هست در صحنه باشد
باید خود را فدایی اسلام بداند. این که وجودش برای خودش نیست و اینکه برای حفظ و گسترش اسلام به راحتی باید از تمام وجود خود بگذرد. مدافع اسلام محمدی و مبارز با اسلام آمریکایی باشد. این می شود تفکر بسیجی.

مقام معظم رهبری:
آن احساس مسئولیت که من می گویم در مقابل حالت "ولش" قرار دارد. این "ولش" بدترین بلا برای جوانان است. احساس مسئولیت یعنی رهایی این حالت "ولش". 

مقام معظم رهبری:
بی تفاوتی و بی مبالاتی نسل جوان نسبت به سرنوشت کشور جایز نیست!

این می شود همان تفکری که باید به جوان القا شود و برایش مفهوم گردد و نکته مهمی که اینجا مطرح میشود این است که کسانی که این وظیفه را دارند و در این جبهه فعالیت می کنند خود باید دقیقا نسبت به این تفکر و مبانی آن آشنا و مسلط باشند تا بتوانند آن را رواج دهند.

مقام معظم رهبری:
من معتقدم جوان مملکت باید در همه میدان ها حضور داشته باشد، منتها با انضباط
مقام معظم رهبری:
بسیج مجموعه آماده برآوردن نیاز های انقلاب هست در هر زمان و از هر نوع

بسیجی باید بداند که وظیفه اش ثابت نیست. چون نیاز های انقلاب ثابت نیست. 
آنچه از سوی هیچ کس قابل انکار نیست این است که اصلی ترین زمینه ترویج تفکر بسیجی در جامعه این است که مربیان، اساتید و نخبگان جامعه، خود باید دارای این تفکر باشند. در غیراینصورت بسیج همچون مجموعه ای بسته می شود که راهی به بیرون ندارد و این خلاف رسالت بسیج و بسیجی است. همانطور که مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان بسیجی چنین فرمودند:  حضور در جبهه فرهنگی نباید شما را از فعالیت های علمی و پژوهشی تان باز دارد.
بر این اساس بر بسیجیان یک فریضه است که چنان بکوشند و از سرآمدان علمی در کشور باشند. 

پس نکته مهم دیگری این است که نباید حضور جوانان و نوجوانان در عرصه های فرهنگی آن ها را از تحصیل باز دارد. و از آنجا که نوجوانان اغلب تابع احساسات خود هستند، لذا اگر حضور آنها در این محموعه ها کنترل و نظارت نشود، پیامد های بسیار بدی خواهد داشت و می شود یکی دیگر از ریشه های آن موج ضد بسیج که هم اکنون بسیج دارد از آن لطمه میخورد. و این مسئولیت همان مدیران است.

 

پس به آنچه می رسیم این است که 
 *  آنچه می تواند از بسیج یک نیروی آماده، مفید و کارآمد برای انقلاب پدید آورد،وجود  تفکر بسیجی  در بین بسیجیان است.
 *و آنچه می تواند از بسیج یک نیروی مخرب، مضر و ویرانگر انقلاب پدید آورد، عدم وجود تفکر بسیجی در بین بسیجیان است.
 آنچه باید در جوان بسیجی کار شود، تفکر اوست. تا جوان دلیل کاری را نفهمد، نمی توان از انتظار انجام کار را داشت. باید این مبانی گفته شود. باید خوب شناسانده شود. باید تأکید شود و باید تکرار شود.

 *  نقش مدیران مجموعه های فرهنگی نقش مهم ، تأثیر گذار و حساسی است که باید با دقت، علم و توکل همراه گردد. این افراد باید خود انسان ها خودساخته ای باشند تا در جهت انتقال تفکرات و عقاید بتوانند درست عمل کنند. کوچکترین اشتباهی در عمل ، رفتار و یا گفتار آن ها میتواند نتایج ناخوشایندی در پی داشته باشد. در واقع رفتار سنجیده و مناسب این افراد، ضمن اینکه وظیفه آن هاست،ابزاری جهت رسیدن آسان تر به اهدافشان می باشد
                     
 *  فضای مجموعه ها باید دوستانه باشد. محبت آمیز باشد، این است که پایداری مجموعه را تضمین می کند. از آنجا که بسیج مجموعه ای است که افراد در آن نه براساس تمایلات مادی، بلکه برای هدفی مقدس گرد آمده اند. لذا باید تلاش ها برای تحقق اهداف و حفظ فضای دوستانه به طور موازی دنبال شود.

  * و در آخر این که بسیجی نباید یک بعدی باشد، چون تفکر بسیجی چند بعدی است. چون اسلام چند بعدی است. بسیجی باید در همه میدان ها حاضر باشد. باید از بسیج در همه زمینه ها انتظار داشت. در مجموعه ها باید به همه زمینه ها اهمیت داده شود. و باید در همه زمینه ها کار شود.

مقام معظم رهبری:
 تلاش برای تربیت نسل جوان کشور، حضور در خط مقدم دشوارترین کارهاست.

ربنا افرغ علینا صبرا و ثبت افدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین 

خدایا ما را به وظایفمان آگاه گردان
و در انجام نیکوی آنها یاری فرما


نوشته شده در جمعه 89/12/13ساعت 6:10 عصر توسط سالار نظرات ( ) |

 بسیج در اذهان

اگر دفاع برهمه واجب شد..، مقدمات دفاع هم باید عمل شود... اینطور نیست که واجب باشد بر ما که دفاع کنیم ولی ندانیم که چطور دفاع کنیم.

ارتش بیست میلیونی فرمول دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی است.

امام خمینی(رحمه الله علیه)

 

گاهی میشود که از خود می پرسیم چرا باید بسیجی بود اصلا باید بود یا نباید بود. آنقدر درس و کار داریم که فرصت وقت گذرانی و گپ و گفتگو در پایگاه را نداریم.

خب این مخالفت و این جبهه ای که در  مقابل بسیج ایجاد شده از یک تفکر و ذهنیت سرچشمه می گیرد که منشأ آن به دو جهت است:

اول) از آنجا که همواره دشمنان ما از بیداری و آمادگی نسل جوان ما واهمه داشته اند و همواره از این حضور و هوشیاری ضربه و سیلی خورده اند لذا همواره بر آن بودند تا این آگاهی را از جامعه جوان مسلمان بگیرند لذا همواره برای این قشر برنامه ریزی کرده اند در نتیجه همواره برای مراکز مرتبط با جوانان از جمله دانشگاه ها مساجد و بالاخص پایگاه های بسیج و واژه های "بسیج" و "بسیجی"در حال طرح نقشه ای جدید بودند لذا بدین خاطرست که رهبری فرمودند:
اردوگاه دشمن برای 100 سال ، 200 سال آینده برنامه دارد پس ما هم باید برنامه بلند مدت داشته باشیم.  

دوم )دلیل مدیریت و عملکرد نامناسب مدیران این مجموعه ها بوده که موجب ذهنیتی دور از واقع از شأن و شخصیت یک بسیجی واقعی پدید آورده.
بسیج جامعه ای است از جوانان جامعه ای از شور و نشاط. منبعی از انرژی که در یک جا ذخیره شده و باید این را درست جهت دهی کرد و این وظیفه خطیر برعهده مدیر این مجموعه هاست به گونه ای که اگر ذره ای احساسی و بدون علم عمل کنند نتایجی بدست می آید که اکنون موجی می شود علیه خود بسیج. همانطور که این روزها آنچه مقابل بسیج و بسیجی قد علم کرده همان عملکرد گذشته آن است.

 

سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که برای اصلاح این ذهنیت و این فضا چه اقدامی باید کرد و چگونه باید روح بسیج را دوباره به جوانان و بسیجیان بازگرداند؟
چطور باید به کمک بسیج آمد؟

انشالله و بیاری خداوند در ادامه باهم بیشتر بحث خواهیم کرد.

ایاک نعبد و ایاک نستعین
فانصرنا... یا ارحم الراحمین


نوشته شده در جمعه 89/12/13ساعت 4:43 عصر توسط سالار نظرات ( ) |

جوان ایرانی
Design By : Yasi Theme